Monday, November 19, 2012

Beröm!

by Emelie Johnson Vegh


Jag testar berömutmaningen från Adecco – det är en app för smartphones där man får en berömutmaning om dagen. Tanken är att man ska få öva på sin förmåga att både ge och ta emot positiv feedback under tio dagar. I beskrivningen av tanken bakom appen anges lönsamhet och hälsa – företag där anställda får beröm är mera lönsamma och beröm gör oss friskare.
Jag har bl a ägnat helgen åt att föreläsa om att underlätta lärande och TAGteach tillsammans med min kollega Eva, och tycker så klart att alla såna här insatser och projekt är intressanta. Adecco försöker sätta strålkastaren på något som borde vara självklart – inte bara beröm i allmänhet, utan ett smart tänk kring positiv förstärkning.
För inlärningsteorin lär oss att det är förstärkning som driver beteende. När vi föreläser om att underlätta lärande pratar vi om positiv förstärkning  (”jag gör därför uppnår jag”, en konsekvens läggs till som gör att beteendet ökar i frekvens, styrka, etc) och de grundläggande principerna:  Förstärk det du vill ha mera av, låt bli att förstärka beteenden du inte vill ha mera av och styr miljön så att det blir lätt för de beteenden du vill ha mera av att dyka upp (så att de kan förstärkas).
Att fokusera på det positiva är win åt alla håll och kanter! För dig själv – fokusera på det positiva gör oss gladare, det vi fokuserar på är det vi kommer ihåg. Det är i samma anda som tacksamhetsdagbok, happiness jars, etc. För den som får berömmet – positiv uppmärksamhet gör oss gladare, om inte annat! Adecco nämner också rena hälsofördelar (sitter väl förmodligen ihop med glädjen!). Att få uppskattning är ju fint. För omgivningen – att få se någon annan få positiv feedback gör att chansen att vi själva upprepar något ökar. Vi lär oss och även som omgivning blir vi glada av beröm. Och utöver allt detta bygger vi dessutom och får mera av önskade beteenden!
Jag är halvvägs genom min berömutmaning och blir glad av att få ett nytt uppdrag varje dag!
(Känner du för att nörda loss kring förstärkning  och annat inom inlärningsteori och träning rekommenderar jag Evas blogg Djurtränarskolan)

No comments:

Post a Comment